Mester – Amióta
megismertem Eutlantisz fejlesztéspolitikáját, egyre jobban zavar a nálunk
uralkodó fejlesztési káosz. Gyerekkoromban elbűvölt a termékek fejlődése, ami
talán éppen akkor vált jellemzővé, majdnem divat. Legyen szó tornacipőről, zsebrádióról,
porszívóról, évről évre újabb és újabb modellek jelentek meg, jobbak, szebbek, megbízhatóbbak.
Láttam lelki szemeimmel, micsoda fantasztikus világba jutunk egypár évtized
alatt. Mindenben elérjük a végső tökélyt. Ezzel szemben hosszú évtizedek után
azt kell megállapítanom, hogy tökély megközelítéséről szó nincs. Inkább egy
hullámzó spirálon haladunk, amely egyre laposabban emelkedik az előző kör fölé,
és a hullámzás következtében időnként valamilyen viszonylagos visszaesésről van
inkább szó…
Professzor
– Ebben nincs semmi meglepő. A kapitalizmus halála lenne a tökély elérése. A
gyártó érdeke az, hogy minél hamarabb dobd el a régi terméket, és vegyél újat.
Ezt azzal is elérik, hogy egyre kevésbé tartó terméket gyártanak, de azzal is
erősítik a fogyasztást, hogy egyre cifrább – de nem feltétlenül tökéletesebb –
az új bóvli.
Mester –
Alapvetően igazad van, de ne becsüljük le az emberben meglévő elementáris
vágyat az alkotásra. A kapitalizmus képes ezt szabotálni, de teljesen
leállítani nem.
Professzor
– No persze, nem kanibál ő, elég neki három bőrt lehúzni a fogyasztóról…
Kapitány –
Méltányolom a társadalomkritikai eszmefuttatásaitokat, de én arra lennék inkább
kíváncsi, ezt a helyzetet Eutlantiszban hogyan oldották meg?
Mester –
Intézkedések egész hosszú sorával, de az egyik legfontosabb vívmányuk az, hogy
szétválasztották a fejlesztést és a gyártást. Egy cég vagy csak fejlesztéssel
vagy csak gyártással foglalkozik. Ha a fejlesztő cég befejez egy fejlesztést,
és azt jóváhagyják – mert erre is van szükség – bárki megvásárolhatja – a nem
kizárólagos – gyártási licencet. A márkák a fejlesztőcégek tulajdonai, tehát
ott van egy Ford nevű autókat fejlesztő cég, amely nem gyárt kocsikat, hanem
fejleszt és árulja a gyártási locencet. Sokfelé vannak gyártó üzemek, helyi
vállalkozók tulajdonában, és ők gyártanak a licenc alapján Ford-autókat, de
ugyanott Volvokat is, Toyotákat is, amire kereslet vab a körzetben.