Professzor
– Hervasztónak tartom, hogy napok óta a közélet egyik legforróbb témája egy cég
plakátjai.
Kapitány –
Én meg helyesnek tartom, hogy most legalább botrány keletkezett. Egész
helyzetünk egy botrány – enyhén szólva – mi mégis félrenézünk, hallgatunk,
gyáván lapulunk.
Doktor – Szerintem
ez a műbotrány erősen és alantosan manipulált, szélsőségesen homofób. Az a
felemelő, hogy sokaknak volt bátorságuk kiállni a plakátok üzenete mellett.
Mert ez az üzenet a lényeg.
Mester – Itt
két probléma keveredik: maga az üzenet, és az, hogy kinek van joga ilyen
üzeneteket terjeszteni. Az üzenet fölöttébb bonyolult, kényes, és külön
vizsgálandó. A másik kérdés jóval egyszerűbb: bár szabad világban élünk, ahol
minden szabad, én azt vallom, hogy egy üzleti vállalkozásnak nincs joga
erkölcsi, kulturális és általában társadalmi témákban igét hirdetni,
befolyásolni, formálni a közgondolkodást. Botrány, ha szabad ezt tenni, pedig
szabad, és teszi. Hogy van mersze – talán éppen ugyanennek a most elhíresült
cégnek – egy másik lötty reklámjában, fülbemászó zene, aranyos ugribugri
fiatalok segítségével hirdetnie, elültetni milliók agyában: „Légy az, aki
vagy!” Én meg azt mondom: „Az ég szerelmére, nézz magadba, és ne maradj az, ami
vagy! Válj azzá, amivé lehetsz!” Csakhogy nekem egy petákom nincs, hogy ezt hirdessem
minden tv-csatornán éjjel-nappal, beplakátolni városainkat.
Professzor
– Egyetértek. Egy cég ne prédikáljon, de én még a reklámokat is betiltanám. És
itt arra gondolok, aminek célja saját érdekből befolyásolni az emberek tudatát.
Az az éveken keresztül folyó reklám: „Járj az igazival!”, és az igazi, persze,
az általuk árult lötty. Meg is lett az eredménye: manapság minden második fiatal
az utcán egy üveget lóbál kezében, vagy az ott meredezik hátizsákja
oldalzsebében.
Doktor –
Jól néznénk ki, ha betiltanák a cégeknek a reklámot. Hiszen mondva van: „Jó
bornak is kell cégér.”
Mester –
Kell, hogy ne kellene. De a cégér annyit mond: Itt bor kapható, Nem prédikálja,
hogy „Minden nap egy pohárkával a hosszú életért!” A cég ne a véleményemet
kupálja, hanem tájékoztasson a termékéről. Ne sulykolja, hogy az az igazi,
hanem mondja meg, mit tartalmaz!
Kapitány –
A legtöbb cégre ez kötelező előírás. De, úgy látszik, vannak egyenlőbbek.
Professzor
– Ha megnyitja nagy pénzeszsákját, sok mindent elérhet.
Kapitány –
Veszedelmesek ezek a nagy pénzeszsákok, amelyek diktálni akarnak a világnak. Cola,
Soros, nagy egyházak, egyre megy: irdatlan pénzeszsákok, és ez adja erkölcsi
erejüket.
Doktor – A
jó és a rossz örök harcban áll. Öngyilkosság lenne kiátkozni a jó ügy pártolói
közül a sikeres üzletembereket és a sikeres cégeket.
Mester – A
gazdagság és a hatalom tudatmódosító. Hosszú évezredek tapasztalata mutatja,
hogy a még nagyobb gazdagság és a még nagyobb hatalom túl könnyen, és szinte
törvényszerűen öncélúvá válik, minden más célt felülír. Ezért ezek
elkötelezettsége a jó ügy mellett kétes, legfeljebb időnként taktikai okokból
áll fenn. A jó ügy pedig jót tesz, ha nem ezekre épít, hiszen távlatban éppen ezek:
a hatalom és a gazdaságkoncentráció a fő ellenség.
* * *