Kapitány –
Újra és újra fellángolnak parázs viták a személyi jövedelemadóról. Közben nem hallok
egy új meggyőző elképzelést. Pedig évszázadok óta vesződnek ezzel. Valóban reménytelen
lenne jó megoldást találni a közteherviselésre, kedves barátaim?
Professzor
– Kétlem, hogy a politika képes lenne pótolni az igazságosságot, ha az hiányzik
a rendszer alapjaiból.
Mester –
Ez igaz, de szerintem ebben a kérdésben lehetséges egy ésszerű megoldás. Azzal
kezdeném, hogy véleményem szerint igenis jogos a progresszív adózás. Vagyis
akinek jóval nagyobb a jövedelme, nagyobb arányban, magasabb adókulcs szerint
vállaljon közterhet. Amin érdemes gondolkozni, az a jövedelmi határok, amelyek
között érvényesülnének a különböző adókulcsok. Ebben a kérdésben viszont
számomra is teljességgel érthetetlenek a soha véget nem érő viták, hiszen ezek
a jövedelemhatárok olyan világosan, logikusan, azt mondanám: parancsoló módon
kínálkoznak.
Doktor –
Remélem, szép kerek számokra gondolsz, amelyeket könnyű lesz megjegyezni.
Mester –
Hát ez az, amit nem tudok elfogadni. Miért jogos, vagy igazságosabb az egyik
szám, mint a másik, vagy, például, miért és hogyan merülhet fel az 1 850 000,
mint jövedelemhatár?
Doktor –
Talán a költségvetés bevételi igényei súgnak.
Mester –
Így van, ez a gyakorlat. De ezt nem helyes költségvetési kérdésként kezelni. Ez
súlyos, alapvető társadalmi kérdés. Itt van mindjárt az első, vagyis az alsó
határ. Szerintem jámbor a szándék, hogy a minimálbér adómentes legyen.
Professzor
– Jámbor, esetleg demagóg…
Mester –
Bizonyosan igazad van. Akár mi is legyen a szándék hátterében, ezt a megoldást
nem tartom jónak. Úgy gondolom, hogy adómentessé csak a létminimum alatti
jövedelmeket kellene tenni, mert ez fogalma szerint az a jövedelemhatár, amely
alatt nem lehet normálisan létezni, tehát abból elvenni valóban gyalázat lenne.
Kapitány –
Így van, ez nem is lehet vitás.
Mester –
Tehát szerintem jövedelemadót csak az után a jövedelem után kellene fizetni,
amely meghaladja a létminimumot, de az után viszont igen is mindenkinek kellene
fizetnie.
Professzor
– Mi tagadás, meglep, hogy te azt tartod helyesnek: fizessen adót az is, akit
minimálbéren alkalmaznak! Hát ez lélektanilag fölöttébb kockázatos üzenet, és
könnyen lehet, hogy gazdaságtalan is lenne ezeknek a filléreknek a begyűjtése.
Kapitány –
Ebben van némi igazság, de még sem tudom nyomósnak tartani érveidet. Közben
arra is kell gondolni, hogy – legalább is hivatalosan – túl sokan dolgoznak
minimálbéren. Ezeknek a százezreknek a kihagyása a közös teherviselésből komoly
összeget, vagyis terhet rak át a többiekre, és ez aligha lenne összhangban az
igazságos teherviselés elvével. Másrészt erkölcsileg is degradálja a
szegényeknek – de nem nélkülözőknek! – ezt a népes rétegét.
Doktor –
Kötve hiszem, hogy azok szomorúak lennének e miatt.
Mester –
Egy részük a szegénység nyomorító súlya alatt bizonyára tényleg eltompult az
ilyen önérzettel szemben, ám a részvétel a közteherviselésben hozzájárulna az
egészséges polgári öntudat kialakításához. De haladjunk tovább. A létminimum
után egy további fontos jövedelemhatár kínálkozik, logikus, ésszerű módon. Ha
azt mondanánk, hogy a létminimumot meghaladó jövedelem után például 20%
személyi jövedelemadót kellene fizetni, azt kellene igazságosnak tartani, hogy
aki az országos átlagbérnél többet keres, annak az átlagbért meghaladó jövedelem
után is fizessen, mondjuk megint 20%-ot.
Professzor
– Ami értelemszerűen nem 40%-os adót jelent az ő esetében, az összjövedelmére
vetítve, hanem például 22-24%-ot.
Mester –
Igen, e mellett a kulcsok mellett, ennyit jelentene. De ahhoz, hogy teljessé
tegyük a rendszert, még egy harmadik, utolsó határt is meg kellene húzni. Úgy
is mondhatjuk, ez lenne az illendő jövedelem határa.
Kapitány –
Illendő jövedelem? De ki tudja ezt meghatározni?
Mester –
Ezt a mértéket valójában közismertnek lehetne tekinteni. Hát nem úgy kellene értelmezni
a legmagasabb állami méltóság jövedelmét, mint az, ami a leghasznosabb,
legfelelősségteljesebb munkáért jár a mi közösségünkben? Jó, rendben van,
legyen szabad ennél is nagyobb jövedelemre szert tenni. De kinek az
igazságérzete tiltakozna az ellen, ha azt mondjuk: aki többet keres, mint a
köztársaság elnöke, az az elnöki fizetést meghaladó jövedelméből is adózzon,
mondjuk most is 20%-kal.
Doktor –
Nekem van elképzelésem arról, hogy kinek az igazságérzete tiltakozna… Például
annak, aki úgy gondolja, hogy pénzét nem lopta, hanem megszolgálta…
Kapitány –
Attól tartok, ennél többen fogják igazságtalanságnak érezni, ha az ilyen
extrajövedelmeknek az állam nem szedi be a 80, netán 98%-át.
Professzor
– De, kedves barátaim, minden vélekedéssel nem érdemes vitatkozni. Most
mindennél fontosabb lenne tudatosítani a Mester által megjelölt természeti
határértékek jelentőségét egy igazságos és egészséges adórendszer
kialakításához. Igen, a létminimum, az átlagkereset és a köztársasági elnök
illetménye, ezek az ésszerű jövedelemhatárok.
Kapitány –
Elismerem, ez annyira egyszerű és világos, hogy most még kevésbé értem az
eddigi vég nélküli vitákat, számolgatásokat.
Doktor – Én
is azt mondanám, ez kopernikuszi fordulat a személyi jövedelemadózás világában,
feltéve, hogy egy adott társadalomban bármilyen okból fenntarthatatlan lenne az
egykulcsos rendszer.
Mester – Kedves
Doktornő! Kedvedért, és az egykulcsos adórendszer minden hívének kedvéért
felvetném azt is, hogy csak az első, a létminimumot meghaladó jövedelem után
kivetett adót nevezzük személyi jövedelemadónak. Az átlagbért meghaladó
jövedelem után kivetett adót tekinthetjük egy másik adónak, és azt illően szolidaritási
adónak nevezhetjük.
Kapitány –
Az utolsót pedig hívhatjuk büntető vagy luxusadónak…
Mester – Azt,
szívem szerint, kiválósági adónak nevezném.