Professzor
– Mi a véleményetek az Európai Bíróság döntéséről, hogy a munkáltatónak jogában
van megtiltani a fejkendő viselését a munkahelyen?
Doktor –
Helyes, nagyon helyes! Már régen kellett volna intézkedni ilyen szellemben
minden területen, nem csak a munkahelyeken, nem utolsósorban a szegény muszlim
nők felszabadítása érdekében.
Kapitány –
Nem ismerem sem a pontos rendelkezést, sem az indoklást, de nem is nagyon
érdekel. Szememben az efféle intézmények hitele vészesen olvad. Sodródnak a
fősodorral, döntéseikhez pedig a mai jogi dzsungel gumiszabályait.
Mester –
Én ezt nagyon súlyos hibának tartom, több okból is. Azzal egyetértek, hogy a
vallási jelképek használatát ésszerűen kellene korlátozni, egyrészt a vallási
semlegesség érdekében, másrészt a más vallásúak és világnézetűek jogos
érzékenységére tekintettel.
Professzor
– De talán már azért is, hogy érvényre jusson állam, vagyis társadalom és
vallás szétválasztása, ami saroköve a modern világnak.
Mester –
Vagy legalább lennie kellene…
Kapitány –
Tiltsuk be a vallásokat?
Professzor
– Jaj, ez a szemforgatás! Hát nem éppen a vallások jártak az élen világéletükben
a más vallások betiltásában? Nem csak, hogy üldözték a más vallásokat, de tűzre
vetették saját híveiket is, ha egy tizedrendű kérdésben saját gondolatuk volt…
Mester –
Őrizzétek meg nyugalmatokat, kedves barátaim! Most maradjunk csak meg a kendő
kérdésénél. Roppantul izgat ugyanis az a kérdés, hogy csak nekem tűnik ez az
eszméletlen félreértés, avagy netán én tévednék ekkorát? Mert szerintem a kendő
ugyan a vallás által is elvárt ruhaviselet, de eredendően olyan ruhadarab,
amely az emberi szemérmet szolgálja, olyan, mint nekünk a férfiúságunkat takaró
gatya, vagy a nőknek a melléket takaró blúz. Egyszerűen arról van szó, hogy az
idők folyamán a női haj olyan erotikus erőt és szerepet kapott, hogy illendővé,
sőt, a férfi mohóság miatt szükségessé vált az eltakarása.
Kapitány –
Éljen a hastánc!
Professzor
– Semmi ellentmondás nincs. A hasuk nem szőrös, azt egy kicsit lehet mutatni…
Mester – A
hastáncot bizonyára sokfelé ismerték, de egyébként is a szemérem és az erotika,
vagy mondjuk a tantra békés, harmonikus együttélésben van. Akárhogy legyen, a
lényeg az, hogy mindenki úgy lesz szemérmes, ahogy nevelik, és utána joga van,
hogy ezt a szemérmet tiszteletben tartsák. És tessék most arra gondolni: mit
műveltek a művelt fehér keresztény gyarmatosítók és hittérítők szerte a „vad”
vagy éppen „sötét” világon? Tűzzel-vassal-korbáccsal kényszerítette a
meztelenül vagy akár csak félig meztelenül járó bennszülötteket, hogy… vegyenek
fel magukra mindenféle ruhát, takarják el szemérmüket. Hány nőt meggyaláztak,
megkorbácsoltak, lekaszaboltak, csak azért, hogy az afrikai forróságban vegyen
fel magára egy inget is. És most ezeknek a fehér keresztény gyarmatosítóknak az
utódai meg akarják alázni, meghurcolni nőket, mert valamijüket letakarnak, amit
szégyellnek megmutatni. Ez itt a szörnyű nagy tévedés, amelyből igazságtalanság
fakad. Ez valóban kultúrák összeütközése, és ebben az összeütközésben mi,
európaiak viselkedünk durván és primitíven…
Professzor
– Hosszú hagyomány, amely nem csak a kereszténységnek sajátja, azt hozzá kell
tenni…
Mester –
Igazad van, bölcs barátnőnk, mint mindig! Minden hódító hasonlóképpen durva és
brutális, lett légyen római, mongol, ottomán, spanyol, brit vagy amerikai.
Kapitány –
Jól megleptél ezzel az eszmefuttatással, Mester… De én még az érintettektől sem
hallottam soha ilyen tartalmú védekezést. Lehet, hogy ők sem tudják, hogy
szeméremből viselik a kendőt, és nem vallási parancsra?
Mester –
Egy ilyen kérdés mélyen érinti az érintettet- Azt is lehetne mondani, hogy
ennek firtatása ha nem is pofon, de olyan szemérmetlen benyomulás személyes
dolgokba, amire az ember megbénul, megzavarodik, képtelen lesz helyes, adekvát
választ adni…
Doktor –
Ezt valóban jó lenne muszlim tudósoktól, szociológusoktól, antropológusoktól
megtudakolni, csak attól tartok, hogy muszlim országokban nehéz lenne nem a
muszlim vallás iránt túlzottan elkötelezett tudóst találni…
Mester –
Ne legyünk ennyire szkeptikusok. Az arab tudománynak nem kell szégyenkeznie.
Bár az is biztos, hogy ha egy országban egy vallás uralkodik, a tudomány
szolgálóleány marad… Ismerjük ezt… Viszont nem szorulunk mi semmilyen
pszichoanalízisre, hogy felismerjük a kendőviselés kulturális funkcióját.
Doktor –
Jó, de mi van, ha a kendőviselésnek nem csak kulurális, hanem vallási funkciója
is van?
Mester – A
vallási jegy semmiképpen nem lehet elegendő ok egy kulturális érték vagy
jelenség megtagadására, elvetésére. Gondoljatok bele: vessük el a
tízparancsolatot, a „ne ölj” parancsot csak azért, mert szerepel a Bibliában?
Kapitány –
Jó, de akkor vegyük normálisnak, hogy sok nő nem mer nyilvános helyen
megjelenni kendő nélkül?
Mester –
Ezt rájuk kellene bízni, közben megmutatva megértést is, alternatívát is. A
megértés jegyében tarthatnánk évente a kendő világnapját, amikor minden nő
viselne kendőt…
Doktor –
Miért csak a nők?
Kapitány –
Még mit nem! Én nem veszek fel kendőt!
Professzor
– Egy hastáncot? Velem?
Kapitány –
O tempora, o mores! Üsse kő, benne vagyok!
* * *