Professzor
– Olvastam a külföldi lapokban erről az ominózus karikatúráról, amely megjelent
a New York Times külföldi kiadásában, és amely bizonyos körökben nagy
megütközést keltett. Végül a szerkesztőség megszólalt az ügyben, és bár nem
kért bocsánatot, hibának ismerte el a rajz közlését. Ami igen érdekes, a hazai
vezető liberális weboldal röviden ismertette az esetet, de – micsoda tapintat
és óvatosság – magát a gúnyrajzot nem közölte.
Kapitány –
Igen, ezt a hírt én is olvastam, és csóváltam a fejemet, amikor hatalmas
tiltakozást emlegettek. Náluk ez a „hatalmas tiltakozás”, úgy tűnik, kedvenc
képlet, hogy minket is motiváljanak: nehogy kimaradjunk a hatalmas
tiltakozásból. A legkomikusabb viszont, amikor tegnap azt írják: „Putyin
nyilatkozata hatalmas tiltakozást váltott ki az ukrán kormányból”. Tényleg,
hogyan fest egy kormány hatalmas tiltakozása? Felvonulnak az utcán?
Éhségsztrájkba kezdenek? Sajnos stílusuk, minden anyaguk csöpög az
elfogultságtól.
Doktor – Én
láttam ezt a karikatúrát, és meg kell mondjam, hogy egészen ostoba és otromba,
üzenete meg teljesen zavaros.
Professzor
– Rendben van, igen sok politikai karikatúra vagy ostoba, vagy otromba, vagy
mind a kettő, különösen az ellentáborok szemében. Azt magyarázd meg nekünk,
kedves barátnőm, miért kellett bedobni az antiszemitizmus atombombáját?
Kapitány –
Az érintett lobbinál nincs bokán rúgás. A politikai harc nyomban az
atombombával kezdődik.
Doktor –
Miért, kérdéses a karikatúra antiszemitizmusa? Egy Dávid-csillagos kutya vezeti
a kippát viselő Trumpot.
Professzor
– Már bocsánatot kérek, de mióta antiszemita jelkép a Dávid-csillag vagy a
kippa. A karikatúrán a kutya Bibin lógó Dávid-csillag Bibi nacionaluzmusát
hangsúlyozza, amelyet szinte fölösleges hangsúlyozni, a valóban vak Trump fején
lévő kippa nagyon is érthetően szimbolizálja a szélsőjobbal is kokettáló elnök
kétszínűségét.
Mester – A
doktornőnek annyiban feltétlenül igaza van, hogy a karikatúra politikai üzenete
több, mint zavaros. Igaz, hogy Netanyahu és sokan mások valóban hálások Trump
nagy huszárvágásainak, és még többre biztatják. Jeruzsálem elismeréséért, mint
Zrael fővárosa, megígérték, hogy egy teret neveznek el a szent városban
Trumpról, a Golán-magaslatok annexuójának elismeréséért pedig egy ottani
települést ígértek elnevezni az elnökről. Csakhogy ostobaság azt hinni, hogy
mindez a vak Trump megvezetése. Sokkal inkább arról van szó – számos más
tényező mellett – hogy Trump „jobbról akarja előzni” liberális ellenzékét,
amely szemében az egyetlen erő a világon, amely fenyegeti.
Professzor
– Nagyrészt sikerült is megosztani az amerikai zsidóságot, csupáncsak a meccset
még nem nyerte meg.
Doktor – A
politikai értékeléseitekkel egyetértek, de a beszélgetés azzal kezdődött:
antiszemita-e a karikatúra. Erre változatlanul ezt tudom mondani: ha egy
történet „negatív hőseit” tele aggatjuk zsidó jelképekkel, létlegyen ez
Dávid-csillag, kippa vagy horgos orr, ez rossz érzéseket kelt a zsidó
emberekben.
Mester –
Igaza van a jog és igazság doktorának. Nagy érzékenységek élnek közöttünk, és
ez közös örökség, közös felelősség – és egyben igazi ördögi kör. Mert azt be
kell látni: bármelyik zsidó tehet jót, tehet rosszat (például lelövi Izrael
miniszterelnökét vagy egy név nélküli palesztin). Ugyanúgy az Izrael Állam
kormánya kormánya, szervezetei tehetnek jót is, rosszat is. Se a zsidó
testvéreink, se Izrael nem várhatja el a világtól, hogy róluk csak jót
mondjanak. Ha pedig kritika, ellenvélemény hangzik el, az egyből kapja arcába
az antiszemitizmus vádját.
Kapitány –
Ami a világ mai kommunikációja mellett valóban pusztító és elrettentő fegyver.
Professzor
– Egész világunk tele van hasonló ördögi körökkel. Beszélni kellene ezekről,
hátha tehetünk valamit a feloldásukért!